Ayurvéda és a jóga I.

 In ayurvédikus orvoslás

 

Forrás: dr. David Frawley és a Védikus Tanulmányok Amerikai Intézete, Jóga és ájurvéda

Az ayurvéda alapjairól már sokat írtam. Most – szokásomhoz híven – kicsit elmélyítve mélyebb összefüggéseket boncolgatok.

Létezik Dharma (dolgokat fenntartó, alapvető elv), ebből következik, hogy pl. a Szanatana Dharma az Örök Dharma, azaz a természeti törvényeket fejezi ki. A legfontosabb a karma törvénye, miszerint ahogy vetünk, úgy aratunk. És el is érkeztünk a nem ártás elvéhez (ahimsza), mely a jáma egyik alaptétele (lásd Rádzsa jóga 1. szint).

A szvadharma mutatja meg saját egyéni küldetésünket és minden Dharma végül a Legfőbb Dharmában a Brahmanban válik eggyé. Ő rá vezethető vissza a megnyilvánult és megnyilvánulatlan. Belőle eredünk, ő benne tartózkodunk és hozzá térünk vissza a hindu felfogás szerint.

 

Az Átmán, az Önvaló ott lakik minden lény szívében (magasabb Én). Ez nem különbözik Brahmantól. A végtelen Brahman ismeri magát: „Soham shivoham”, azaz „vagyok, aki vagyok”. Ez nem egy korlátozott entitás, túl van az időn, téren, és egyénen…
Az ayurvéda célja, hogy összekapcsolja testünket és elménket a purusával (minden megnyilvánulás talaja, tiszta tudatosság, boldogság forrása). Isvara (Istenség) pedig több istenen keresztül nyilvánul meg, pl. Brahma, Visnu, Shiva.

 

24 kozmikus elv (tattva)

Prakriti (őstermészet): elme, anyagi világ stb. mögötti lényeg, mely energiákért, tulajdonságokért felelős. Önmagában nem tudatos. Elménél finomabb minőség. „A tett első ereje”, hordozza a karmákat, szamszkárákat, gondoskodik a nyersanyagról.

Mahat (kozmikus értelem): a prakriti megnyilvánult formája, törvény, elveket, dharmát magában hordozza. Rajta keresztül jelenik meg a tér, idő, az isteni megkülönböztetés csírái. Először meditációként létezett és utána testet öltött, minden teremtés anyaméheként… Purusa visszavert fényeként működik, mert nem tudatos önmagára.
Buddhi az elme intelligens része (megkülönböztetés), mely megvilágosodhat és felfedheti a magasabb Önvalót.

Ahamkara (egó), „én-csináló”, nem valódi entitás, a nyugati pszichológiában is „fiktív énnek” hívjuk… Ennek segítségével a magasabb intelligencia (Mahat) az anyagban lappangó energiával (prakriti) megnyilvánul. Így jön létre az 5 érzék, 5 cselekvő szerv és 5 anyag… Ezek az ahamkarából emelkednek ki a 3 gúna segítségével (szattva, radzsasz, tamasz). A meditáció segítségével megtanuljuk, hogy a buddhi az egót uralja és ne fordítva…

[adrotate group=”6″]

Manasz („külső elme”): az elme, ahogy kifele néz egy érzékelő elmét vetít ki, létrehozva az 5 érzékszervet és 5 motorikus szervet (mozgás). A küldő elme a hatodik érzékszerv, mely ezek koordinálását végzi a figyelem segítségével. Az ahamkara szattvikus és radzsaszikus tulajdonságai idézik elő. (Szattva itt egyensúlyra, a radzsasz a mozgásra, és a tamasz ellenállásra utal.)

 

5 finom elem

Tanmátrák („legfőbb érték”):
– hang (éter az eleme)
– szparsa, mint tapintás (eleme a levegő)
– rupa, mint látás (eleme a tűz)
– raza, mint ízlelés (eleme a víz)
– gandha, mint szaglás (eleme a föld)

Ezekből származnak az érzékelésük pl. szaglás, látás stb. és a pránához (finom energia) kapcsolódnak és az ayurvéda dósáival kapcsolatosak. Minden érzékszerv megfelel egy tanmátrának és elemnek:

– fül (hang szerve), eleme: éter
– bőr (tapintás szerve), eleme: levegő
– szem (látás szerve), eleme: tűz
– nyelv (ízlelés szerve), eleme: víz
– orr (szaglás szerve), eleme: föld

Az érzékszervek segítségével fogadjuk be a finomabb szintű tanmátrákat. Ezek a szervek finomabb szinten a fizikai testen túl adják az extra szenzoros percepciót (érzékszerven túli érzékelés, lásd parapszichológia).

 

 

5 motorikus cselekvő (pancsa karmendrijani)

– száj-beszéd, éter, hang
– kéz-fogás, levegő, tapintás
– láb-mozgás, tűz, látás
– genitáliák-nemzés, víz, ízlelés
– végbél-ürítés, föld, szaglás

A prána, életerő tevékenységét tükrözik.

 

5 elem (pancsa mahabutani)

Az anyag részét képezve alkotják meg a küldő világot (testünk is ezekből az anyagokból áll): föld, víz, tűz, levegő, éter

Bár szigorú értelemben ezek nem szó szerinti elemeket jelentenek, hanem annál finomabb szintű létezők! Valahol az ideák megnyilvánulásai. Ezek különféle sűrűségei, terei:

– föld (ellenállást ad a cselekvésnek)
– víz (folyó mozgás, lehetővé teszi az életet)
– tűz (fény, észlelés, mozgás)
– levegő (gondolkodás alapja, irány)
– éter (kommunikáció, önkifejezés)

Így jönnek létre a formák… A Tattvák (kozmikus elvek) ez alapján nyilvánulnak meg.

 

A radzsasz eredetileg a pozitív erő, ami a változást serkenti, de a szürkület (napnyugta, napkelte), nyugtalanság, következetlenség is ide tartozik és a félelem, vágy, gyűlölet stb.

A tamasz a passzív pusztító (éjszaka, sötétség, érzéketlenség, halál, tompaság, tehetetlenség, ragaszkodás), negatív erő és a szattva (szavahihetőség, őszinteség, mértékletesség, szellemi erő) a semleges, megfigyelő, ami az egyensúlyt megteremti. A prakriti ezt a három minőséget tartja egyensúlyban, mely gúnák folyamatosan változnak.

A radzsasz nem tudja fenntartani sokáig állapotát, így vagy visszalép a tamaszhoz, vagy előre a szattvához. Szintenként is változhat a minőség, ahogy a szellemi úton haladunk, sokszor tamaszikussá válhat az, ami előtte szattva volt (negatív dolog jön elő az önismereti fejlődésünkben, ami nem visszalépés).

A jógában, ayurvédába fontos a szattva fejlesztése a testen és elmén keresztül (jóga, meditáció, mantrázás, test megtisztítása, megfelelő táplálék fogyasztása tb.). Így léphetünk a védák szerint a megvilágosodás útjára. A krónikus betegségek pedig általában tamaszikus jellegűek.

Heveny, fájdalmas betegségek a radzsasz minőségére utalnak.

Váta = szél (csípő, hát alsó része, csontüreg, ízületek) – fül, bőr, beszéd, kéz, alkotókészség, sebesség, lelkesedés, a másik két dósa forrása. Elsődleges székhely: vastagbél

Leggyengébb felépítésű, de a legjobban tud alkalmazkodni. Félelem jellemezheti.
Szattvikus váta: gyógyító erő, motiváló, lelkes, jól kommunikál
Radzsaszikus váta: nyughatatlan, vágyakozó, hiperaktív, zajos, bőbeszédű, kiszámíthatatlan
Tamaszikus váta: megtévesztő, félénk, végletessé válhat, drog, öngyilkosság, szexuális perverzió

Pitta = emésztés (emésztés, átalakulás a testben, sejtek működésétől a béltraktusig) – szellemi, mentális emésztés, benyomások, érzelmek, észlelések megemésztése, bátorság, értelem, motiváció, vékonybél, gyomor, izzadság, vér, nyirok területében helyezkedik el, bőr hőjeként működik, betegség esetén gyulladás jön létre
Közepes erővel rendelkeznek, de nagyobb mentális és érzelmi erejük van. harag jellemezheti.
Szattvikus pitta: értelem, melegség, magasabb minőség, Napként ragyogva mindenkire
Radzsaszikus pitta: teljesítmény, siker a cél, hatalom, másokon átgázolva, kritikus, irányító, harag, türelmetlenség jellemezheti
Tamaszikus pitta: romboló, erőszakos, gyűlölet, sérelem, paranoiás, pszichopata, nem tiszteli az embereket, törvényt (bűnöző típus)

 

kapha = nyálka, váladék (mellkas, torok, fej, hasnyálmirigy, gyomor, nyirok és zsírszövet) – ízlelő és szaglószervek, kiválasztó szervek, genitáliák, érzelem érzés, rajongás, hit. Mozgását a váta adja. rendellenesség: ödéma, mirigyduzzanat, túlsúly. Elsődleges székhely: gyomor
Legerősebb felépítés, de hiányozhat az alkalmazkodás, motiváció. Ragaszkodás jellemezheti.
Szattvikus kapha: szeretet, odaadás, hit, kitartás, türelem higgadtság
Radzsaszikus kapha: anyagi erők és hatalom megszerzése a cél, tulajdonlás, felhalmozás, birtoklás
Tamaszikus kapha: tehetelenség, pangás, tompa, depresszió, otrombaság, közönyösség segítségével tapos át másokon, tele méreggel és túlsúllyal, önmagát nem képes, csak másokat kritizálni

A rádzsa-jóga szintjeiről már írtam korábban. Az ötödik szinten a prátjahára segít vizualizációs, vagy mantra meditációval az érzékszervekről elvinni a figyelmet, melyet az ayurvéda szerint minden betegség okozói. De itt nem elfojtásról van szó. A hatodik szinten a dhárana segítségével (elme uralása) akár a csakrákat uraló elemekkel, vagy szívbe vitt meditációval dolgozunk. És így jutunk a hetedik szintre a dhjána szintjére (meditáció), amikor a figyelmet már nem terelik el a dolgok. A könyv szerzője a végtelenség, istenség, yantra képeinek állandó kiterjesztését érti alatta. Lehet forma vagy formanélküli végtelenség, passzív létezés stb. Ez nem technika, hanem a létezés tudatos állapota. A nyolcadik lépés (szamádhi) a teljes eggyé válást (észlelő és észlelt) jelenti… Minden dolog alapját képezi isteni természettel…

A cikk következő része itt lesz olvasható: Ayurvéda és a jóga II.

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
ayurvédajóga fajták, kauzális test, ayurvéda, jóga, finom fizikai test, finomtest