Bhakti, Gjána jóga, Rádzsa-jóga, energia központjaink 7/7. csakra, koronacsakra, csakrarendszer

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), jóga és pszichoterápia

Forrás: A tudat evolúciója, Jóga és pszichoterápia, Szvámí Ráma, Rudolph Ballentine, (dr.) Szvámí Adzsaja

Előzmények: a hatodik fő központunk, 7/6. harmadik szem csakra

A modern pszichológia tudományán túl – 7/7. csakra,  koronacsakra, a legmagasabb tudatállapot (Szahaszrára, mint ezerszeres)

Amikor a tudat eléri a legmagasabb szintet, akkor az energia a keleti pszichológia szerint itt koncentrálódik. A díszes korona elhelyezése az uralkodó fején valószínűleg erre utal, miszerint annak kell uralkodnia, aki a legfejlettebb tudatú ember. Jóllehet többféle korona van. Más-más alkalmakkor viselték ezeket a királyok, de ez egy külön történet. Visszatérve a koronacsakrára egyes keresztény szerzeteseknél hagyomány volt a fejtető leborotválása. A zsidó vallásban kis sapkát hordanak ezen a területen. A Krishna szellemű követők a fej hátsó részén található energiaközpontnál hagyják meg hajukat, ahol a keleti pszichológia szerint a „lélek távozik a testből”. Erről már írtam, hogy a nagy jógik hogyan halnak meg, mely számukra a legnagyobb boldogság, összeolvadás a Fenségessel – Bhakti, Gjána, Rádzsa-jóga, energia központjaink, 7 csakra, koronacsakra, csakrarendszer.

.
A vallásos képeken fénykörrel ábrázolják a koronacsakrát, melynek eleme a kozmikus energia. A hopi indiánoknál is találunk utalást arra, hogy ez egy nyitott ajtó, amin keresztül az életet kapjuk és melyen keresztül a Teremtővel tudunk kommunikálni, utána a lágy rész bezárul és megkeményedik. Halálig zárva marad és akkor újra felnyílik, hogy távozhasson rajta az élet. A jógatudomány szerint is fokozatosan keményedik meg ez a rész, ahogy az értelem és ego megszületik bennünk és ezzel párhuzamosan az intuíciónk elpárolog. A jógában azonban hangsúlyozzák, hogy ezt az ablakot ki lehet nyitni a samadhiban. A jógik nem véletlenül tudják meghatározni azt is, hogy mikor hagyják el testüket. Itt, a koronacsakránál a tapasztaló és tapasztalt közti különbség is eltűnik. A jógában ezt a csakrát az ezerlevű lótusszal szimbolizálják. A tudat tágabb szintre terjed ki, mint amit szavakkal ki lehet fejezni. Itt már a koronacsakrában széleskörű tudatosság van jelen, ami nem ismer korlátokat. Ez a szint a modern pszichológia szintjén túl jelentkezik és életbevágó a jelentősége ennek ellenére. Megadja azt a szintet, ahol a tudat a leginkább megfigyelhető. Az emberi létezésben ez olyan alapvető, hogy jó volna, ha minden pszichológiai okfejtés kitérne erre valamilyen szinten.


A csakrarendszer egysége összefoglalása (7 csakra)

Ez a szintézis úgy jön létre, hogy az ágjá (hatodik csakra) csakra szintjén az idá és pingalá (a személyiség jobb és bal oldala) egyesül. A torokcsakránál a táplált és tápláló (anya és gyerek) szimbóluma érhető nyomon. A szívcsakránál az aló és felső szintről érkező (pozitív és negatív) energiák találkoznak, hiszen ez a csakra pont középen van, vallja a keleti pszichológia. Ezt kifejezhetjük a föld és ég nimbuszával: az önzés és a személyesen túli állapot, a purusa és prakriti (anyag és szellem) kifejeződéseképpen. A köldökcsakránál az aktivitás és passzivitás ellentétpárja jelenik meg, az uralás és megadás formájában. A nemi csakránál a férfi és nő közti polaritás érvényesül. Az első csakránál pedig a támadó és támadott, a vadász ás préda, az ördögi és isteni (jó és rossz) polaritása jelenik meg.

 

Amíg kettéosztjuk a dolgokat és másra vetítjük ki negatív impulzusainkat (projekció) addig nem leszünk stabilak és boldogok. Meg kell értenünk a félelmet, hogy túlléphessünk rajta, mely egy jó és rossz (fekete és fehér) világ megteremtésének eredménye. Ha a köldökcsakra fejlett (uralom és behódolás színtere) akkor erőteljesek vagyunk, dinamikusak, anélkül, hogy kegyetlenül agresszívak vagy gyengék, esetleg passzívak lennénk. Versenyszellem nélkül működünk együtt. Az önzetlen szeretet és empátiát a szívcsakra adja meg nekünk. A fejlődés lehetőségét, a kreativitást a torokcsakra adja meg nekünk. Az ágjá csakra pedig a belső látás tisztaságával kecsegtet. Azonban ezeken is túl kell lépnünk (különféle spirituális képességek). A koronacsakránál feloldott polaritás pedig a „kozmikus tudatosságot” hozza el számunkra.

Jógaiskolák közül néhány, melyek a csakrák fejlődését segítik elő – Bhakti jóga, Gjána jóga és Rádzsa-jóga

A fejlődés a nyugati pszichológiában a csakratannal, csakrarendzserrel is leírható pl. a paranoid személyiséget a pszichoterápiában elvezetik a kapcsolati-érzékiséghez, az ego-orinetált emberből pedig a másokkal való törődés érzése kezd kibontakozni. Elengedve a korlátot egy magasabb tudatállapotba kerülünk. A negyedik csakrától a modern pszichológia nem nagyon értekezik ezekről a fejlődési lehetőségekről, azonban azok a pszichológiai irányzatok, melyek különféle spirituális tradíciókból fejlődtek ki, tartalmaznak fejlődési lehetőséget a felső négy csakra kapcsán is. A bhakti jóga pl. igyekszik a szívcsakrába és a torokcsakrába hozni az energiát a keleti pszichológia szerint az őszinte, vallásos odaadás segítségével. A gjána jóga pedig az önelemzés és az írott bölcsesség tanulmányozásának jógája, mely segítségével a két legmagasabb tudatközpontba jut el az energia (nyilván ez nemcsak egy intellektuális elemzés). A képességünkön és temperamentumunkon múlik, hogy melyik utat választjuk. A Rádzsa-jóga az ember figyelmét egy kiválasztott csakrán tartja.
.

 

Csakrákon való munkának két válfaja

Két megközelítés van a jógában a csakrával kapcsolatos meditációt illetően. Az egyik szerint a tanítvány az első csakrával kezd és ezzel dolgozik, amíg átfogó képet nem kap róla. Ha a zavart feldolgozta jöhet a következő csakra. Ebben könnyű eltévedni, hasonlóan ahhoz mikor a páciens pszichoterápiában felfedi kóros területeit. Regressziókor patológiás állapotokat vehet fel a páciens részlegesen.
A másik út a jógában, mikor egy kiválasztott, magasabb központra koncentrálunk. Ekkor a guru előírja, hogy melyik központra koncentráljunk a keleti pszichológia szerint.

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
csakrameditációs terápia