Bármit álmodhatunk, vagy kapcsolatba léphetünk a halottakkal – tudatos álom fejtés, munka, jelentések, mi az álom világ

 In alvászavar és alvás-meditációk, Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek)

Ugyanazt a valóságot vizsgálja a vallás ás a tudomány is, akkor miért olyan sok az ellentmondás?

Folyamatosan adom közre az információkat konkrét gyakorlatokkal, melyből kiderül, hogy a világunkban egység uralkodik még akkor is, ha szeretjük felosztani és sokszor feláldozni a valóságot a tudomány és vallás oltárán – tisztelet a kivételnek. A földünkön lévő államhatárok is csak a mi fejünkben vannak nem pedig a valóságban. A folyó nem fog jobbra folyni azért, mert az már egy másik ország… És mikor a keresztény azt mondja, hogy a másik szemében a szálkát is észrevesszük, akkor a pszichológus ezt úgy fejezi ki, hogy kivetítjük a hibáinkat a másikre (elhárító mechanizmus). De mi a különbség e kettő között? Mind a kettőnek igaza van. Azt, hogy ezt hogyan fogalmazzuk meg részletkérdés.

Mi az álom világ?

Sigmund Freudtól tudjuk, hogy létezik tudattalan. Amit szeretünk elnyomni elhárító mechanizmusokkal. Ezeket lánya Anna Freud dolgozta ki részletesen. De mi történik éjszaka, mikor már nem tudjuk ezt az elnyomást kontrollálni és előbukkannak az elfojtott vágyak, konfliktusok? Mikor egy módosult tudatállapotban, ha találkozunk pl. egy tízlábú oroszlánnal nem is vonjuk kétségbe azt, pedig nappal csak (hétköznapi tudatállapotban) nevetnénk rajta.

[adrotate group=”4″]

Ez azért van, mert tudatállapotok vannak és mivel a tudattalant ilyenkor nem tudjuk legyőzni, elnyomni ezért jobban tud ránk hatni. Ugyanis az, hogy mit álmodunk az attól is függ, hogy milyen hangokat hallunk. Ezért szoktak pozitív hangulatú zenét, vagy mondatokat hallgatni sokan éjszaka. Emellett a különféle tudatállapotoknak köszönhetően a valóságot is másmilyennek látjuk. És, ha megtanuljuk, hogyan tudunk tudatosan álmodni (álom munka), akkor eldönthetjük, hogy mit álmodjunk (erre írok ebben a cikkben módszereket) vagy meditációt, relaxációt csinálhatunk álmunkból. Miért jó ez? Mert ilyenkor a fizikai test és az érzékszervek kevésbé hatnak ránk és aki ezt az időt erre használja fel, annak egész biztosan megváltozik az élete. És a halálhoz való viszonya, melyből (lásd halálfélelem) minden félelem ered. Az elalvás ugyanis egyfajta halál.

Álomfajták

Háromféle álomról szeretnék írni. Az egyik, ami a legjellemzőbb, hogy a napi, illetve korábbi konfliktusokat, feszültségeket levezeti az elménk. Ezeket akár torzított módon újra megéljük, feldolgozzuk. A másikfajta álom az amikor előre látunk valamit (az ember szellemi lény) és ezt a parapszichológia prekogníciónak hívja (lásd bejóslás). Illetve hasonló állapotban (lásd tudatfeletti), már magasabb tudatossági szinten tudatára ébredhetünk sok mindennek az álmunkban. Így ilyenkor eldönthetjük, hogy mit álmodjunk vagy meditációt is csinálhatunk álmunkból, esetleg tanulhatunk, kapcsolatba léphetünk elhalálozott szeretteinkkel. Sokszor pedig hasznos információkat kapunk ebben a tudatfeletti állapotban.

[adrotate group=”6″]

Álom jelentések, álom fejtés

A fent leírt álomfajták közül az elsőre leírok néhány példát, melyet mindig az adott kontextussal kell figyelembe venni. Ezek szimbólumok, de hangsúlyozom érdemesebb a munkát, energiát inkább arra felhasználni, hogy az elemzés helyett elkezdjük gyakorolni, akár az általam a cikkben leírt technikát (lásd később), mert így magasabb szintre emelkedhetünk a feszültség levezetés elemzésén túl. Mert sok pszichológus esik abba a hibába (tisztelet a kivételnek), hogy frappáns elméletekkel, elemzéssel áll elő, de mégsem változik semmi. Ezért fontos a gyakorlat, sőt a legfontosabb. Nézzünk meg ennek ellenére néhány példát:

Egy ember nagyon nehezen tud felszállni, illetve leszállni a buszról, segítségre van szüksége. Ez jelentheti azt az álomfejtés kapcsán, hogy segítség nélkül bizonytalannak érzi magát az illető miközben halad az élet útján. Ha valaki azt álmodja, hogy egy kocsiban utazik, ami fölfelé megy az jelentheti azt, hogy nem tudja önmagát kontrollálni, amit úgy él meg, hogy a világot sem tudja kezelni. De fontos megnézni, hogy jó vagy rossz érzés köt össze az adott álommal minket, mert lehet élvezetes is az, hogy egy kocsi felfelé halad pl. a mennyország felé. És sokszor nem is emlékszünk az álmainkra (érdemes reggel azonnal leírni őket) és csak egy adott szituációban jut eszünkbe, ha eszünkbe jut egyáltalán.

Álom álom

Mikor azt álmodjuk, hogy álmodunk az már jó jel. Ez azt jelenti, hogy valamilyen szinten sikerült tudatosítani az álmunkat. De még tovább tudjuk növelni ezt a tudatossági szintet.

Álom irányítás, álom munka, tudatos álom, álom meditáció

A dzogcsenben és más ősi vallásokban is sokszor visszaköszönnek olyan módszerek, melyek segítenek irányításunk alá vonni az álmainkat. Ezt hívják tudatos álomnak vagy álommunkának. Ezeket testhelyzetek is elősegíthetik, melyeket a történelmi buddha is előszeretettel gyakorolt. Illetve tisztázni kell ki milyen típus. Aki nehez alszik el, annak általában sok felesleges gondolata támad, melyet egy másik módszerrel érdemes feloldani bevezetésként. A tibetiek erre többek között az Agar 35 és Vimola gyógynövényből készült orvosságot javasolnák. Egyébként a halált is sokszor hasonlítják az elalváshoz és milyen fantasztikus az, ha nem úgy alszunk el, mint akit fejbe vertek, hanem végig tudatában vagyunk ennek a folyamatnak. Egyik ilyen módszer, amikor tudatosak maradunk (megfigyelők) miközben az álom ránk köszönt.

[adrotate group=”4″]

Erről, ha jól emlékszem Shíva (hindu vallás egyik központi alakja) írt egyik szútrájában, aki a helyes lélegzetről is tesz említést. A másik módszert Csögyal Namkhai Norbu, Álomjóga és a természetes fény gyakorlata című könyvben olvastam, mely egy ősi tibeti technika. Nem lenne ildomos kiírnom a gyakorlatot a könyvből. Egy másik módszer: Van aki felteszi a kérdést napközben, hogy „Ébren vagyok –e vagy álmodom?” és így tudatosítja, hogy melyik az igaz, mely kérdés előbb utóbb álomban is fog jelentkezni. Ez végső soron hasonló azzal a módszerrel, amit bármikor gyakorolhatunk, hogy tudatában vagyunk annak, ami velünk folyamatosan megtörténik. Ha sokáig és kitartóan gyakoroljuk valamelyik technikát, akkor egyszer csak észrevesszük, hogy ébren vagyunk miközben alszunk. Persze ez lehet időszakos is. Velem többször megtörtént már ez. Nem emlékeztem a teljes éjszakára. A lényeg, ha ez megtörténik, utána eldönthetjük, hogy mivel töltjük az éjszakai álmodás időszakát: általunk kiválasztott álmodással, meditációval, nyelvtanulással, vagy találkozunk egyik már elhunyt szerettünkkel.

[adrotate group=”4″]

 

Keresztes Attila

Keresztes Attila, a cikkek írója

2005 óta foglalkozom emberekkel, ötvözve a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával, orvosi szaklapokban publikálok, 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keleti és nyugati medicina). 350+ a nyilvános ajánlások száma a honlapon. Egészséges embereknek tartok egyéni konzultációt és ezen kívül különleges masszázst.  

 

Cikk kategória (angol, magyar)

Attention

I’m not a psychologist or a doctor, I do not have a degree in science, what I do have is an individual attitude to life I have given interviews and published articles … So this is not a psychological treatment and not a cure! Please turn to your doctor with any psychological problems and for treatments. User’s and customer’s conditions and privacy policy valid for all visitors of our pages

AJÁNLOTT CIKKEK
önbizalomhiánylelki párbeszéd