A mantrameditáció használata egy hiteles himalájai jógi segítségével 2/2.

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), meditációk és tudatállapotok

A cikk első része itt érhető el 2/1. rész: a mantrameditáció használata egy hiteles himalájai jógi segítségével 1. 

Engedjük megnyugodni, lelassulni a légzésünket, majd hagyjuk, hogy tudatunk meghallja a mantránkat. Mindig kérjük szakember segítségét mielőtt meditálunk. Egyes állapotokban pl. a pszichológia károsnak tartja a meditációt pl. skizofrén személyiségszerveződés esetén.

Hagyjuk, hogy a mantra önmagát ismételje meg… Ha jönnek gondolatok, asszociációs láncok, megoldás lehet, hogy megfigyeljük ítélkezés nélkül, majd térjünk ide vissza a mantrára. Ha felmerül a gondolat, ne kezdjünk el izmozni rajta. Csak vegyük tudomásul és térjünk vissza a mantrához.

Idővel túllépünk a légzésen. Suma Ching Hai mindig azt mondta, hogy nem érdemes csak légzés meditációt gyakorolni, mert az utolsó lélegzetünk után összezavarodhatunk a test halálakor.

A meditációval a nyugalomnak, békének kell megjelennie és elmélyülnie és nem különleges fényhatásoknak vagy egyéb dolgoknak…

Légzés, elme, érzések összefüggései

Először a testünket nyugtatjuk meg és utána végezzük a légzőtechnikákat. A prána a testet és tudatot összekötő energiaegység, mely a légzés segítségével történik meg. Ha felmerül egy feszült érzés bennünk, vizsgáljuk meg a légzésünket, hogy hogyan változott meg, így tudni fogjuk milyen hatással van az az érzelem a testünkre. A légzés mindig aktuális tudatállapotukat tükrözi.

 

4 rendellenesség a légzésben

– akadozó légzés
– túl nagy szünet a légzések között
– hangos légzés
– felszínes légzés

Ezeket meg kell szüntetnünk a mély meditáció érdekében. Mindig a tudat mozdul először és utána a test. Minél szétszórtabb a tudat, annál többet mozog feleslegesen a test is.

 

Fontos lépések

Meditációban a testhelyzet megalapozása után, megfigyeljük a légzés milyenségét, egyenletességét, testi eredetének látszólagos helyét és végül a ritmusát.

Egyenes gerinccel tudunk rekeszizom légzést végrehajtani (has emelkedik, nem a mellkas, lásd savászanában automatikusan és 3-5 kg súllyal a rekeszizomzatot is erősíthetjük ilyenkor), ami szükséges. Ha pedig megzavarjuk a légzésünket, akkor a tudatunkat is felizgatjuk.

Számolhatjuk a ki- és belégzések hosszá, hogy egyforma legyen. Jó módszer tartályként elképzelve magunkat a talpunkig kilélegezni, majd a fejünk búbjáig belélegezni. Hagyjuk szabadon áramolni a levegőt, különben a szívünknek is árthatunk. Természetesen lélegezzünk hangtalanul. Ha ezt sikerült elérni, akkor jöhet a meditáció.

 

Energiát adó légzés és a pránajáma

A kilégzés ideje kétszerese a belégzési időnek (2:1 arány).

Nádik (csatornák) a testi idegek kifinomultabb megfelelői. Több ezer van belőlük, a legfontosabbak:

– szusumna (központi csatorna, gerincoszloppal párhuzamosan fut)
– ida (bal orrlyukban végződik)
– pingala (jobb orrlyukban végződik)

Felváltva áramlik az energia az idában és pingalában, kb. 1-2 óránként váltva egymást (tattvák, azaz kifinomult elemek hol egyik, hol másik oldalon erősebbek). Ha orrunk elé tesszük a tenyerünket és lassan kilélegzünk, akkor el tudjuk dönteni, hogy éppen melyik a domináns (vagy helyezzünk tükröt elé és a páralecsapódás nagyságát figyeljük meg). Érdemes jógában a váltott orrlyukú légzést gyakorolni.

Ha meditációban a zárt orrlyukra figyelünk, magától „megnyílik”. Haladó technika, hogy a gerinc mentén felfelé (tejfehér színű) belégzést és a fejtetőtől visszafelé a medence aljáig kilélegzünk.

A szusumna felébresztésére a két orrlyuk közötti részre fókuszálunk belégzésnél (így ugyanannyi levegőt szívunk be a két orrlyukunkkal). Ez a szandhja (Nap és Hold egyesülése). Ez egy különleges gyakorlat krija, mely örömteli állapotot hoz el számunkra.

A légzőgyakorlatok önmagukban nem elegek, mert túl kell lépni az adhikárinak a tudatos, sőt a tudattalan énen is Swami Rama szerint.

Swami Rama is a mindeden túli csendben látja a valódi mélységet, mely emberi testen, életmódon túl van…

 

Zene és meditáció

Osho nem talált kivetnivalót abban, ha zene szólt a meditáció alatt, sőt szerte szépen kiegészíti azt. Swami Rama azonban azt mondja, hogy az külső inger és elviheti a figyelmet kifelé…

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
mantra meditáció, meditációs gyakorlatok otthon, transzcendens meditáció, transzcendentális meditáció mantrákayurvéda