Nem Isten (magasabb intelligencia), hanem mi büntetjük saját magunkat – a karma jelentése és az elme ereje

 In Filozófiai cikkek, önismeret, önmegvalósítás

Forrás: Szvámi Ráma, Szabadulás a karma kötelékéből

A karma jelentése

Az ősi iratokban bölcs emberek számolnak be a valóságról, mely tan tiszta forrásból ered. A karmáról, illetve a karma jelentéséről már többször írtam – karma, karma jelentése, elme, elme ereje, csodálatos elme:

Létezik-e szabad akarat? – sors és önismeret, emberi sors, karma, horoszkóp, jóslás, asztrológia

Bármit teszünk, mindig újra a világ (fájdalom és öröm) körforgásában maradunk, hacsak nem tanuljuk meg… – folytatás a cikkben: karma, karma jelentése az ősi szent iratok alapján

A karma a cselekedetek összességén kívül az okként fellépő tettek következményét és a benyomásokat és hajlamokat (szamszkára) is tartalmazza. Sok szálból font kötél a karma és meg kell ismernünk az Én-t, hogy fel tudjuk oldani azt, a para vidya (felülről érkező tudás) segítségével. A tudásnak itt nem a jól behatárolt tudatos elmében felhalmozott komponenseiről van szó. Ez a fajta tudás, szóval meg nem ragadható. Az igazi jógi inkább példákon keresztül képzi a tanítványait, szóbeli közlés helyett. Az első lépés nem új ismeretek megszerzésére irányul, hanem inkább a meglévő zavaros ismeretek (melyeket a külvilágból szedtünk össze) szándékos elvesztése. Ezt senki nem teheti meg a tanítvány helyett a jógatudomány szerint. Tehát először megszabadulunk attól, amit tudatosan, vagy öntudatlanul szereztünk meg.

 

Nem Isten (magasabb intelligencia) büntet minket

A cselekedeteink szenvedése nem Isten büntetése, hanem annak köszönhető, hogy életünket nem a saját lényünkön belül működő törvényszerűségekhez igazodóan szabályozzuk. Kevés önmagában az imádkozás, a kontempláció és a meditáció, ha nem mélyítjük el napról napra a tudást önmagunkban. Hiszen ez olyan, mintha egész nap gyermekként sírva intéznénk szavainkat anyánkhoz. Ez kevés. Nem elég gépiesen imádkozni. Kevés az Istenhit, az élet tanulójává kell válnunk. A társadalom az ÉN felfújását, bálványozását díjazza, míg a szent iratok ennek ellenkezőjét. Meg kell tisztítani a tudatosságot az én-központúságtól. A feladat, túllépni a jó és rossz tettek gyümölcseinek ragaszkodásán.

Előfordul, hogy valamit csinálunk, de valami másra gondolunk. Meg kell ismernünk az elménk működését, hogy cselekedeteinket uralni tudjuk. Hiszen van amikor tudatos és van, amikor a tudattalan gondolkodás befolyásolja tetteinket.
És a gondolkodási folyamatokat a mögöttes, meghúzódó vágyak még finomabb és még erősebb szálai szabályozzák. És az alatt pedig a benyomások még erősebb szálait találjuk. Ezek az ősi érzelmek, belső ösztönök és hajlamok irányítanak minket. Öntudatlan elménket pedig vágyaink uralják, amik létrehozzák gondolatainkat és tetteinket. A karmában ezek összefonódnak, melyek több élet alkalmával jönnek létre bennünk. Az önzetlen cselekedet (karma jóga), a meditáció és az önvizsgálat segít feloldani mindezt.

A csodálatos elme ereje, mely életünket változtatja meg

Valaminek a létezése a durvább világban való megjelenését megelőzi a finomabb világban való történés. Ezt kell értenünk, hogy a valóság nagy része láthatatlan, ha csak a szemünkkel vizsgálódunk. Nem viselkedhetünk úgy, mint egy gyermek, aki ha nem lát valamit akkor kétségbe vonja annak létezését. A cselekedetek először az elmében mozdulnak meg és utána a fizikai testben. A gondolatok pedig lazább szövedékűek a tetteknél. Nem véletlenül mondta Buddha: ,,Az ember azzá válik, amit gondol.” Jézus ugyanezt fejezte ki: ,,Mert a hol van a ti kincsetek, ott van a ti szívetek is.” Ezért a gondolataink a múltból őrzött karmát tükrözik, ami a tudattalanban halmozódott fel. A helyes tanulás a tudatlanság tudatosításával kezdődik (elme megismerése), mely következtében feloldjuk azt és a lelkünkkel közvetlen módon lépünk kapcsolatba. De nem tudhatunk mindent, a bölcs tudja, hogy semmit sem tud. Emiatt ő tud valamit… Gandhi azt mondta a fontos dolgokat a gyerekektől tanulta meg. Ők közelebb állnak az ösztönös tudáshoz. Ilyen elmére van szükségünk. Nem véletlenül mondta Jézus, hogy a gyerekek hamarabb beléphetnek Isten országába és hozzájuk hasonlatossá kell válnunk.

Az ősi vallások ugyanúgy egy igazságról beszélnek, az örök érvényű igazságról:
Ősi vallások (hinduizmus, buddhizmus, kereszténység) és a transzcendens pszichológia egyesítése – Bhagawad-gíta, Guru Gíta, Shiva Mahimnah Stotram, Biblia, Buddha tanításai

Az oktatás önmagában kevés

Az oktatás az elme ésszerűségét célozza. És nagyon büszkék vagyunk minderre. De ez tudatlanságot szül. A jóga-lélektan szerint az elme módosulások (vrittik) megértésével ismerhetjük meg az elménket. A pszichoterápiák az érzelmen dolgoznak, a jóga-lélektan a testi, gondolati és szellemi szinten nyújt átfogó segítséget. Így az elme kiterjed az egyetemes felé.

A gurunak adott tisztelet adás nem is személy szerint neki szól, hanem az ő anyagi teste által közvetített fénynek és tudásnak. Aki a tudatfeletti szinten van, az már nem tesz különbséget az álmai és valóság között. Nem fojtja el a vágyait, így nincs miről álmodnia. A megszabadult embernek már semmire nincs szüksége, így felesleges mindenféle limlommal elárasztanunk őt. A legnagyobb örömet azzal szerezzük meg neki, ha minél többet dolgozunk magunkon, hiszen ő miattunk van már csak itt. Ő már beérkezett…

Az állatok sokszor bölcsebben viselkednek nálunk, mert nem gátolja elméjük az ösztönök követését. Pl. az elme túltelítettsége is akadály lehet. Emellett nyugaton divat elmenekülni a tudattalan elől, holott ennek tudatosítás a legfontosabb. Indiában még sok esetben az alvás állapotában tanítják a gyerekeket, mert ilyenkor mélyebb tudatállapotban van az elme, mint alap esetben, lásd tudatállapotok.
Fel kell derítenünk az egész elme területet, nem szabad tudatlanul hagyni egyes részeit. Más szavakkal élve, ki kell terjesztenünk az egész lényünkre kiterjedő hallást és látást. A Biblia ezt így fejezi ki: ,,A kinek van füle a hallásra, hallja.”

Nem csak a fizikai szemünkkel, az elménkkel és lelki szemünkkel is kell tudnunk látni. A tudatalatti szintet úgy tudjuk tudatosítni, hogy meditációval először lecsendesítjük a tudatos elmét, hogy felszínre kerülhessenek a különféle tudattalan impressziók. A meditáció ezért Swami Rama szerint 3 funkciót ölel fel:

– a tudatos elme hullámzásainak elsimítása
– a tudattalanból felbukkanó képek kezelése
– túljutás a tudatos és tudattalan elmén

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
világ, körforgásJézus Krisztus