A B. K. S. Iyengar jóga gyógytorna helyett – alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, csontízületi gyulladás 3/3

 In jóga és pszichoterápia, PSZICHOLÓGIAI ÉS TERMÉSZETGYÓGYÁSZATI CIKKEK

A második rész itt olvasható el: A jóga előnyös hatása, mely magába foglalhatja a gyógytornát is és segíthet a csontízületi gyulladások, alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, anorexia megelőzésében is – B. K. S. Iyengar jóga 3/2. rész

Most nézzük ezt át még részletesebben, íme a 8 lépés:

1. lépés, Jáma (szabályok, tiltások)

– Ahimszá (nem ártás elve)

– Asztéja (nem birtoklás elve)

– Szatja (igazmondás)

– Brahmacsarja (önmegtartóztatás)

– Aparigraha (vágymentesség)

[adrotate group=”4″]

2. lépés, Nijáma (követendő példák)

– Saucsa (tisztaság)

– Szantósa (elégedettség)

– Tapasz (önfegyelem)

– Szvádhjája (önmagunk tanulmányozása)

– Ísvara pranidhána (Isten iránti odaadás).

.

3. lépés, Ászanák, azaz testtartások

A testtartások a testet, elmét, értelmet, idegeket, tudatot, önvalót egységbe rendezik. Az agyból kiinduló és oda beérkező kémiai üzeneteket is befolyásolják és megnyugtatják az idegeket. Ezáltal ellazul a test és megnyugszik az elme. Alapvető pozíciók: állás, ülés, előrehajlás, csavarodás, fordított helyzetek, hátrahajlás, fekvés. Összehangolja a póz a sejteket, szöveteket, szerveket. A test aktív és erős lesz, az elme pedig éberebb, tudatosabb. A jóga egy síkba hozza a:

– élettani testet (végtagok, testi szervek, mint szív, tüdő, máj, lép, hasnyálmirigy, belek stb. és azok működése)

– fizikai testet (csontok, izmok, bőr és szövet)

– pszichológiai test (idegek, agy, értelem).
.

[adrotate group=”6″]

1. szint: árambhávaszthá (testtartás helyes elérése)

2. szint: köztes fokozat, a ghatávaszthá (mikor a jó testtartás hat az elmére)

3. szint: haladó fokozat, a paricsajávaszthá (az elme összekapcsolja a testet az értelemmel)

4. szint: nispattjavaszthá (tökéletesség), a test, lélek, szellem eggyé olvad, ekkor már meditáció lesz maga a jóga.

.
4. lépés, Pránajáma

A párna életenergiát jelent, a jáma pedig szabályozást. Mikor jól mennek az ászanák, akkor érdemes elkezdeni ezt a lépést Iyengar szerint. A légzés segítségével egyébként energiákat tapasztalunk meg. Ezért van az, hogy sport alkalmával automatikusan intenzívebben kezdünk el lélegezni. A pránajáma 3 mozgásiránya van:.
.
– függőleges

– vízszintes

körkörös

Belégzésnél (abhjantara) és a levegő benntartásánál fontos, hogy a has ne domborodjon ki. Minden belégzés aktiválja a központi idegrendszert és a periférikus idegek is felélénkülnek. A báhja (kilégzés) pedig visszaható folyamatot indít el, így távoznak a méreganyagok. Az iyengar jógában a légzésvisszatartást is lehet teli vagy üres tüdővel kivitelezni (antara-kumbhaka és báhja-kumbhaka). A kumbhaka a légzésszünetet jelenti. Iyengar szerint nagyon precízen kell lélegezni a pránajámában.

5. lépés, Pratjáhára, azaz az érzékszervektől vissza vonjuk az ingert és befelé kezdünk menni a meditációban.

6. lépés, azaz Dhárana, amikor a koncentrációt gyakoroljuk.

7. lépés, Dhjána, mellyel a koncentrációból kontempláció lesz.

8. lépés, Szamádhi, a „szama” jelentése, „egyszintű, hasonló”. Az „adhi” jelentése pedig, „valamin túl”. Ez egy igen magas tudatállapot, de ezekről már írtam korábban.

 És a szamjáma a gyűjtőneve a dhárana, dhjána, szamádhinak.

 

[adrotate group=”4″]

Az energiákról néhány mondta

A purusa sakti (lélek) és a prakriti sakti (természet energiája), amit kundalininek (kozmikus energiának) is szoktak nevezni, energiaközpontok mentén áramlik. A saktit általában erőnek, energiának fordítjuk, de a szanszkritban sok jelentése lehet egy szónak. Tehát a sakti jelenthet elmét, értelmet, érzelmet, életenergiát, én tudatot is, akaraterőt, lelkiismeretet, megkülönböztetés képességét is. Így a jóga agni (jóga tüze) lobbantja lángra a kozmikus energia tüzét.

7 fő energiaközpontunk van, de ezen kívül vannak energiaközpontok a tenyér és talp közepén is.


A guru, mentor szerepe

A valódi guru szigorú és szeretetteljes, a tanítványa pedig őszinte és odaadó. Társasága olyan, mintha a napfényben időznénk, feltölt, felemel és motivál minket és hiteles példát mutat a számunkra. Keleten fontos a guru-sisja-parampará, azaz a guru-tanítvány-hagyomány. Ezen kívül nagyon fontos a anusaszvámi, azaz önfegyelem. Ha el akarunk végezni egy komoly iskolát, ahhoz is többek között kitartásra, önfegyelemre van szükség, hogy ténykedésünket siker koronázza. Fegyelem nélkül nemigen tudunk semmit sem elérni, de ez nem erőszakot jelent. A tudat megformálásával ez automatikusan beindul… A guru egyébként nem követel figyelmet, de eléri, hogy rá figyeljenek. És a tanítványokból lesznek a guruk.

[adrotate group=”4″]

 

Keresztes Attila

Keresztes Attila, bölcsész, a cikkek írója. 2005 óta foglalkozom emberekkel, orvosi szaklapokban publikálok legújabb felfedezéseimről, 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (nyugati és keleti medicina). 300+ a nyilvános ajánlások száma a honlapon.

De nem vagyok pszichológus, sem orvos és nem rendelkezem tudományos fokozatokkal. Nem gyógyítók, nem tartok pszichológiai kezelést! Oktatással foglalkozom.

Iratkozz fel most!

Akciók, izgalmas előadások, online és offline programok és könyvek, cikkek egy helyen

Cikk kategória (angol, magyar)

Attention

I’m not a psychologist or a doctor, I do not have a degree in science, what I do have is an individual attitude to life I have given interviews and published articles … So this is not a psychological treatment and not a cure! Please turn to your doctor with any psychological problems and for treatments. User’s and customer’s conditions and privacy policy valid for all visitors of our pages

AJÁNLOTT CIKKEK

A KERESENDŐ SZÖVEGET ITT KELL BEGÉPELNI ÉS UTÁNA ENTER-T NYOMNI

Privacy Policy Settings

google-analytics
B. K. S. Iyengar jógaspirituális vers, költemény