A B. K. S. Iyengar jóga gyógytorna helyett – alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, csontízületi gyulladás 3/2

 In jóga és pszichoterápia, PSZICHOLÓGIAI ÉS TERMÉSZETGYÓGYÁSZATI CIKKEK

Az első rész itt olvasható el: A jóga előnyös hatása, mely magába foglalhatja a gyógytornát is és segíthet a csontízületi gyulladások, alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, anorexia megelőzésében is – B. K. S. Iyengar jóga 3/1. rész

Az anyagi szemlélet és szenvedés oka

Az anyagi szemlélet és a világunkban lévő bonyolultságnak köszönhetően sokszor üresnek érezzük magunkat. És nem kapcsolódunk lelki síkon a bennünk lévő boldogsághoz. Patandzsali, aki kr. e. élt és dolgozta ki a Rádzsa-jógát, azt mondta, hogy a klésának köszönhetően szenvedünk. A klésa a szellemi tudatlanság, melyet a vágy hoz létre számunkra a tudatlanságunknak köszönhetően. És mikor az agy kiürül, akkor beköszönt a súnja állapota.

[adrotate group=”4″]

A jóga nem sport, ahol versenyezni kell, legyőzni a másikat. Hasonlóan az aikidohoz, melyben önmagunk és nem a másik ember „legyőzés” a cél, ezért bemutatók vannak, de versenyek, küzdelmek nincsenek. A jóga tehát nem verseng, de mégis fejleszti akaraterőnket, de közben folyamatosan békében vagyunk önmagunkkal. És nem használjuk el a testünket, ami az élsportolókkal, akik keményen dolgoznak, sajnos néha megtörténik, mivel túlságosan igénybe van véve a testük. Ezen kívül a jóga előnyben részesíti a szarvánga szádhanát, a holisztikus teljességre törekvő gyakorlást. És a jóga egyik része az ászanák gyakorlása, az angabhaga szádhana (fizikai gyakorlatok), de ezen kívül még nagyon sok mindent tartalmaz még.

Erről írtam már korábban: Rádzsa-jóga

És jó, hogy ennyire népszerű a jóga, de azért nem kellene belőle komoly üzletet, divatot csinálni, hogy ne a felületes dolgokról szóljon és minél több emberhez eljuthasson.

[adrotate group=”6″]

4 út, mely hozzávetőlegesen két ezer éve fogalmazódott meg

–  
Dzsnyána márga (tudás ösvénye). Ebben különbséget teszünk a valós és valótlan között.

–  Karma márga (ez az önzetlen szolgálat).

–  Bhakti márga (a szeretet és odaadás jógája)

–  Jóga márga (mikor az elme és annak tevékenységei irányítás alatt állnak).

A személyiség is megváltozhat a jógának köszönhetően

Ha megtanulunk meditálni, és azt rendszeresen gyakoroljuk, akkor szépen lassan teljesen megváltozunk. Ha rendszeresen gyakorlunk, akkor feloldóik többek között az aszmitára (önzés) és szeretnénk mindenkivel megosztani ezt a csodálatos állapotot, segítve a körülöttünk lévőket.

A jógatudomány szerint 3 testből és 5 rétegből áll a testünk

–  Kárana saríra (kauzális test), ez az egyéniség tudathordozó eszköze

–  Szúksma saríra (finomtest)

–  Kárja saríra (fizikai test)

5 réteg, ami eltakarja az igazságot a Védák szerint:

A kosa réteget jelent, melyek eltakarják a valódi lényünket a jógatudomány szerint. A mája pedig az illúzióra utal. Ezekről egyébként már írtam korábban pl. itt (lelki fejlődés a keleti pszichológia alapján),de ismétlés a tudás édes anyukája, igaz?:) A Védákat is érdemes tanulmányoznunk.

–  Anna maja kosa, azaz a fizikai test burka (ászanák hatnak rá)

–  Prána maja kosa, azaz életenergia burka (pránajáma hat rá)

–  Manó maja kosa, azaz az elme burka (pszichológia hat rá)

–   Vigjána maja kosa, azaz a tudatosság, bölcsesség, intuíció burka (a szent szövegek, helyes megkülönböztetés hat rá)

–  Ánandamaja kósa, azaz az üdvösség, boldogság burka , azt hiszem a meditációval lehet a legjobban stimulálni

Sokan tanulmányozták a jógát és egészítették azt ki. Pl. a XV. Században Szvátmáráma írt a hatha jóga pradípikáról, azaz lámpásáról egy könyvet, ami a pránajámáról szólt, és a hatha jógáról, ami magában rejti ezt. Régen a hatha jóga sok légzőtechnikát tartalmazott, ma főleg az ászanáknak szoktak jelentőséget tulajdonítani Európában a jóga órákon.

[adrotate group=”4″]


Rádzsa-jóga B. K. S. Iyengar módra

A Rádzsa jógáról már írtam: Egy komplex, gyakorlati rendszer – depresszióból a megszabadulásig (az örök boldogság és béke országába) – tévhitek a jóga oktatásról, jóga kezdőknek, hatha jóga, Ashtanga jóga, Rádzsa-jóga, jóga légzés és meditáció, a valódi jóga alapok, a jóga története

Patandzsali (Patanjali) a Rádzsa-jóga megteremtője 5 különféle elmeállapotot különít el:

Múdhá (tompa), pl. egy tárgyvesztés, azaz gyászeset után

– Ksipta (zavart), mikor bizonytalanok vagyunk, mert nincs fókuszunk

– Viksipta (izgatott), ilyenkor az agy aktív, de a tudati, mentális tevékenység nem kitűzött cél alá rendelődik, mely bizonytalanságot szülhet

–  Ékágrá (koncentrált), van tudatosság, koncentráltság és irányultsága az elmének

– Niruddha (kontrolállt, megfékezett), a tiszta tudatban való lebegés szintje

3. rész: A jóga előnyös hatása, mely magába foglalhatja a gyógytornát is és segíthet a csontízületi gyulladások, alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, anorexia megelőzésében is – B. K. S. Iyengar jóga 3/3. rész

[adrotate group=”4″]

 

Keresztes Attila

Keresztes Attila, bölcsész, a cikkek írója. 2005 óta foglalkozom emberekkel, orvosi szaklapokban publikálok legújabb felfedezéseimről, 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (nyugati és keleti medicina). 300+ a nyilvános ajánlások száma a honlapon.

De nem vagyok pszichológus, sem orvos és nem rendelkezem tudományos fokozatokkal. Nem gyógyítók, nem tartok pszichológiai kezelést! Oktatással foglalkozom.

Iratkozz fel most!

Akciók, izgalmas előadások, online és offline programok és könyvek, cikkek egy helyen

Cikk kategória (angol, magyar)

Attention

I’m not a psychologist or a doctor, I do not have a degree in science, what I do have is an individual attitude to life I have given interviews and published articles … So this is not a psychological treatment and not a cure! Please turn to your doctor with any psychological problems and for treatments. User’s and customer’s conditions and privacy policy valid for all visitors of our pages

AJÁNLOTT CIKKEK

A KERESENDŐ SZÖVEGET ITT KELL BEGÉPELNI ÉS UTÁNA ENTER-T NYOMNI

B. K. S. Iyengar jógaB. K. S. Iyengar jóga