A B. K. S. Iyengar jóga gyógytorna helyett – alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, csontízületi gyulladás 3/2

 In jóga és pszichoterápia, PSZICHOLÓGIAI ÉS TERMÉSZETGYÓGYÁSZATI CIKKEK

Az első rész itt olvasható el: A jóga előnyös hatása, mely magába foglalhatja a gyógytornát is és segíthet a csontízületi gyulladások, alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, anorexia megelőzésében is – B. K. S. Iyengar jóga 3/1. rész

Az anyagi szemlélet és szenvedés oka

Az anyagi szemlélet és a világunkban lévő bonyolultságnak köszönhetően sokszor üresnek érezzük magunkat. És nem kapcsolódunk lelki síkon a bennünk lévő boldogsághoz. Patandzsali, aki kr. e. élt és dolgozta ki a Rádzsa-jógát, azt mondta, hogy a klésának köszönhetően szenvedünk. A klésa a szellemi tudatlanság, melyet a vágy hoz létre számunkra a tudatlanságunknak köszönhetően. És mikor az agy kiürül, akkor beköszönt a súnja állapota.

[adrotate group=”4″]

A jóga nem sport, ahol versenyezni kell, legyőzni a másikat. Hasonlóan az aikidohoz, melyben önmagunk és nem a másik ember „legyőzés” a cél, ezért bemutatók vannak, de versenyek, küzdelmek nincsenek. A jóga tehát nem verseng, de mégis fejleszti akaraterőnket, de közben folyamatosan békében vagyunk önmagunkkal. És nem használjuk el a testünket, ami az élsportolókkal, akik keményen dolgoznak, sajnos néha megtörténik, mivel túlságosan igénybe van véve a testük. Ezen kívül a jóga előnyben részesíti a szarvánga szádhanát, a holisztikus teljességre törekvő gyakorlást. És a jóga egyik része az ászanák gyakorlása, az angabhaga szádhana (fizikai gyakorlatok), de ezen kívül még nagyon sok mindent tartalmaz még.

Erről írtam már korábban: Rádzsa-jóga

És jó, hogy ennyire népszerű a jóga, de azért nem kellene belőle komoly üzletet, divatot csinálni, hogy ne a felületes dolgokról szóljon és minél több emberhez eljuthasson.

[adrotate group=”6″]

4 út, mely hozzávetőlegesen két ezer éve fogalmazódott meg

–  
Dzsnyána márga (tudás ösvénye). Ebben különbséget teszünk a valós és valótlan között.

–  Karma márga (ez az önzetlen szolgálat).

–  Bhakti márga (a szeretet és odaadás jógája)

–  Jóga márga (mikor az elme és annak tevékenységei irányítás alatt állnak).

A személyiség is megváltozhat a jógának köszönhetően

Ha megtanulunk meditálni, és azt rendszeresen gyakoroljuk, akkor szépen lassan teljesen megváltozunk. Ha rendszeresen gyakorlunk, akkor feloldóik többek között az aszmitára (önzés) és szeretnénk mindenkivel megosztani ezt a csodálatos állapotot, segítve a körülöttünk lévőket.

A jógatudomány szerint 3 testből és 5 rétegből áll a testünk

–  Kárana saríra (kauzális test), ez az egyéniség tudathordozó eszköze

–  Szúksma saríra (finomtest)

–  Kárja saríra (fizikai test)

5 réteg, ami eltakarja az igazságot a Védák szerint:

A kosa réteget jelent, melyek eltakarják a valódi lényünket a jógatudomány szerint. A mája pedig az illúzióra utal. Ezekről egyébként már írtam korábban pl. itt (lelki fejlődés a keleti pszichológia alapján),de ismétlés a tudás édes anyukája, igaz?:) A Védákat is érdemes tanulmányoznunk.

–  Anna maja kosa, azaz a fizikai test burka (ászanák hatnak rá)

–  Prána maja kosa, azaz életenergia burka (pránajáma hat rá)

–  Manó maja kosa, azaz az elme burka (pszichológia hat rá)

–   Vigjána maja kosa, azaz a tudatosság, bölcsesség, intuíció burka (a szent szövegek, helyes megkülönböztetés hat rá)

–  Ánandamaja kósa, azaz az üdvösség, boldogság burka , azt hiszem a meditációval lehet a legjobban stimulálni

Sokan tanulmányozták a jógát és egészítették azt ki. Pl. a XV. Században Szvátmáráma írt a hatha jóga pradípikáról, azaz lámpásáról egy könyvet, ami a pránajámáról szólt, és a hatha jógáról, ami magában rejti ezt. Régen a hatha jóga sok légzőtechnikát tartalmazott, ma főleg az ászanáknak szoktak jelentőséget tulajdonítani Európában a jóga órákon.

[adrotate group=”4″]


Rádzsa-jóga B. K. S. Iyengar módra

A Rádzsa jógáról már írtam: Egy komplex, gyakorlati rendszer – depresszióból a megszabadulásig (az örök boldogság és béke országába) – tévhitek a jóga oktatásról, jóga kezdőknek, hatha jóga, Ashtanga jóga, Rádzsa-jóga, jóga légzés és meditáció, a valódi jóga alapok, a jóga története

Patandzsali (Patanjali) a Rádzsa-jóga megteremtője 5 különféle elmeállapotot különít el:

Múdhá (tompa), pl. egy tárgyvesztés, azaz gyászeset után

– Ksipta (zavart), mikor bizonytalanok vagyunk, mert nincs fókuszunk

– Viksipta (izgatott), ilyenkor az agy aktív, de a tudati, mentális tevékenység nem kitűzött cél alá rendelődik, mely bizonytalanságot szülhet

–  Ékágrá (koncentrált), van tudatosság, koncentráltság és irányultsága az elmének

– Niruddha (kontrolállt, megfékezett), a tiszta tudatban való lebegés szintje

3. rész: A jóga előnyös hatása, mely magába foglalhatja a gyógytornát is és segíthet a csontízületi gyulladások, alacsony-magas vérnyomás, asztma, cukorbetegség, anorexia megelőzésében is – B. K. S. Iyengar jóga 3/3. rész

[adrotate group=”4″]

Keresztes Attila

Keresztes Attila, bölcsész, a cikkek írója. 2005 óta foglalkozom emberekkel, orvosi szaklapokban publikálok legújabb felfedezéseimről, 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (nyugati és keleti medicina). 300+ a nyilvános ajánlások száma a honlapon.

De nem vagyok pszichológus, sem orvos és nem rendelkezem tudományos fokozatokkal. Nem gyógyítók, nem tartok pszichológiai kezelést! Oktatással foglalkozom.

Cikk kategória (angol, magyar)

Attention

I’m not a psychologist or a doctor, I do not have a degree in science, what I do have is an individual attitude to life I have given interviews and published articles … So this is not a psychological treatment and not a cure! Please turn to your doctor with any psychological problems and for treatments. User’s and customer’s conditions and privacy policy valid for all visitors of our pages

AJÁNLOTT CIKKEK

A KERESENDŐ SZÖVEGET ITT KELL BEGÉPELNI ÉS UTÁNA ENTER-T NYOMNI

Privacy Policy Settings

google-analytics
B. K. S. Iyengar jógaB. K. S. Iyengar jóga