Freud, Jung álomfejtés módszereinek és a jóga elméleteinek egyesítése a legnagyobb hatékonyság jegyében a boldogság elérésében

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), jóga és pszichoterápia

Forrás: A tudat evolúciója, Jóga és pszichoterápia, Szvámí Ráma, Rudolph Ballentine, (dr.) Szvámí Adzsaja

Jung álomfejtésének módszerei alkalmazása előtt értsük meg a folyamatokat és ne álljunk meg ezen a szinten – Jung álom, jóga elmélet

Fontos, hogy először megértsük, hogy a pszichológia hol tart az álomelemzés kapcsán és ezután fogjunk hozzá a gyakorlatokhoz. Olyan, mint amikor pl. egy ablakot akarunk lelakkozni. Ha hűbelebalázs példáját követjük és kapkodva kezdünk hozzá, lehet, hogy nagyobb kárt okozunk végül… és kezdhetjük elölről az egészet – Jung álom, Jung álomfejtés, Jung, Freud, jóga elmélet.

 

.
A személyes tudattalan az a tartomány, ahová sok esetben elfojtjuk azokat a dolgokat, amivel nem akarunk szembesülni. Így egyre kevesebb terület marad a tudatos énünknek. Ezért nagyon fontos, hogy ezeket tudatosítsuk. Ahogy Jung mondta, ott nem ördögökkel, démonokkal, hanem saját magunk által elfojtott árny oldalainkkal találkozhatunk.
Az alapvető különbségekről már írtam, lásd Freud, Jung pszichológiája, pszichoterápiája és a jóga elmélete közötti különbségek és mélységek az örök boldogság jegyében – Freud pszichoanalízis, Freud személyiségelmélete, Freud elmélet, Jung elmélete, Jung tudattalan, jóga elmélet I.

 

.
Fontos, hogy először eldöntsük mi a célunk. Kíváncsiságból néhány morzsához szeretnénk hozzájutni a tudatos elmén túli tudattalanhoz (?), vagy szisztematikus munkába szeretnénk kezdeni, ahol az örök boldogságot célozzuk meg. Hiszen Jung álomfejtésének módszere és Freud munkássága a patológiás, betegségorientált területeket kutatta és csak egy bizonyos határig jutott el. Ezzel szemben a jóga elmélet, mely több ezer év bölcsességét sűríti magában, konkrét lépéseket ajánlj fel a boldogság elérése kapcsán és nem csupán a patológiás esetek megoldása motiválja. Itt a testtartások (asana) csupán elenyésző részét képezik a jógatudománynak, lásd: jóga.Erről bővebben írtam, lásd fenti link: Freud, Jung pszichológiája…

Freud és Jung álomfejtéssel kapcsolatos megközelítése összehasonlítva a jóga elméletekkel

Jung felfedezte, hogy az álmok sok esetben a jövőt is megmutatják (parapszichológiában, lásd prekogníció, mint bejóslás). Azonban sok esetben csapdákat alkotnak, így nem lehet tudni, hogy melyikkel állunk éppen szemben: baráttal, vagy ellenséggel. Valóban, ha a tudattalan zavarossá válik, akkor az ego ellenében is működhet. A jóga elméletekben az álom a személyes tudattalant képezik, mely még nem egységesítődött a személyiségben (tudatos tartományban), ezért más tér-időben lévő dolgokat jeleníthet meg (lásd jövővel kapcsolatos meglátások). De ez valójában egy egésznek a még felszabdalt területei, mely ennek következtében különállónak tűnnek.

Emellett a személyes problémánkat, pszichopatológiánkat is felfedezhetjük álmunkban. Ezeket kell a jóga elmélete szerint tudatossá tennünk. Remekül kiegészíti tehát a jóga elmélet Jung és Freud korszakalkotó felfedezéseit és még mélyebbre hatol. A jóga elmélete alapján Jung álomfejtése alkalmával arra használta a szimbólumokat, hogy elérje a módosult tudatállapot megtapasztalható tudatosságát és integrálja azokat a személyiségbe (tudattalant a tudatos tartományban). Ám Jungot inkább az üzenetek érdekelték, melyek az álmok kapcsán megjelentek. Nem igazán érdeklődött Jung az álomfejtés alkalmával a személyes tudattalan részletek iránt Freuddal ellentétben.

 

Jung Freuddal ellentétben gyakran megszakította a szabad asszociációt (hangosan minden gondolatunkat kimondjuk, ami csak eszünkbe jut a terapeutánknak), hogy elemezhessen egy-egy álomüzenetet. Freud pedig a gondolatok leírásával (szabad asszociáció) kifejlesztette a megfigyelés módszerének elődjét a magasabb tudatszintek ideáját. Ez maga a figyelem. Egy ősi hindu módszer, de más vallásokban is visszaköszön. Ez óriási áttörést hoz minden ember életében, aki elkezdi gyakorolni ezt a módszert. Időt sem kell rá külön szakítani, csak alkalmazni folyamatosan életünk során. A technika itt érhető el: dzogcsen.

Ennek pozitív hatásairól pedig itt írtam: Mi az, ami két millió eurónál is sokkal boldogabbá tesz minket és bárki bárhol, bármikor megkaphatja? Egyszerű teszt-gyakorlat a cikkben és megoldás a legvégén – boldogság, most, jelen, most hatalma, Eckhart Tolle, a most hatalma a gyakorlatban I.

Ebből a perspektívából tehát megfigyelhető az ego. Ám Freud és Jung módszerével nem lehet ezen a szinten túlmenni. Ezért van szükség az elemzés nélküli figyelemre, melyről bővebben a fenti linkre juthat bővebb információhoz a kedves olvasó. Jung tehát az álom elemzései kapcsán nem a megtapasztalható tudatállapotok lépésről lépésre való elérését célozta meg, hanem a hétköznapi tudat összekötését azokkal a szintekkel, amik közvetlenül nem megtapasztalható szintről érkeznek. A jóga elmélete azonban egyesíti ezeket, így a tudat verbálisan kiterjedt szintjeinek túlra terjed ki magába foglalva a személyesen túli rétegeket (melyeket Jung fedezett fel).

De ennél mélyebbre hatolunk. Jung és Freud a tudati szokások hatásait kihagyta: a tudattalanba érkező szokások impulzusának szabályozását nem tanulták meg. Ha ezt nem ismerjük meg, akkor a szokások újra és újra felbukkannak a tudattalanban sok mindennel egyetemben. Jung és Freud nagyon részletesen elemezték ezeket a folyamatokat, de a gyakorlati módszerek tárházát a jóga elmélete többek között Patanjali révén adta közre.

 

Nagyon fontos tehát, hogy a tudattalant meditációk segítségével tudatosítsuk, mert nagyon sok energiát felemészt az, hogy a tudatosan kívül tartjuk a tudattalanban azokat a dolgokat, amikkel nem merünk szembe nézni. Mintha folyamatosan a pince ajtaját kéne tartanunk, nehogy kijöjjön onnan az, amit elfojtottunk. Az elme mélyebb működéséről a jóga szent iratai alapján, tiszta forrásból itt írtam: Az elme valódi ereje és működése a modern pszichológia és ősi upanisad, isopanisad szerint az örök boldogság jegyében

Érdekességképpen jegyzem meg, hogy a jógában a jóga nidra gyakorlata segít abban, hogy álmodás helyett aludjunk, így ugyanis valódi mély meditációról van szó mely következtében ténylegesen ki tudjuk pihenni magunkat sokkal rövidebb idő alatt. Ugyanis mikor álmodunk (még, ha nem is emlékszünk erre) akkor is az elménket terheljük, mint ahogy a folyamatos kényszeres gondolkodással tesszük ezt napközben.

Az alvás mélységeinek fázisairól ennek a cikknek a második felében írtam: Hiába keressük a külvilágban a megoldást: belső világunk tükröződik vissza gondolatainkban, érzelmeinkben I.- ego jelentése, elme

 

.
De rengeteg érdekesség van még ebben a témában, lásd Az álom jelentése és néhány gyakorlat, mely segítségével bármit álmodhatunk vagy tanulhatunk, meditálhatunk, kapcsolatba léphetünk elhalálozott szeretteinkkel az álom irányítással – álom fejtés, mi az álom világ, álom jelentések, álom munka, tudatos álom, meditáció

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
jóga, pszichoterápiatranszperszonális