Tévhitek, hírek, érdekességek : a haj nem szürkül meg idővel, nem a szemünkkel érzékeljük a fényt – érdekes tudomány 2/2.

 In pszichológiai érdekességek, PSZICHOLÓGIAI ÉS TERMÉSZETGYÓGYÁSZATI CIKKEK

2/1. rész

Nem a szemünkkel érzékeljük a fényt?

A fényérzékelő receptorok a szemünkben, mely a nappali és éjszakai látásban segít a csap és a pálcika. De a kutatók rájöttek, hogy ezen kívül másfajta fényérzékelő sejtek is vannak a szemünkben.

A retina ganglionsejtes (idegsejteket tartalmazó) rétegében található különleges sejtekről van szó, melyek elsősorban a rövid hullámhosszú (480 nanométer körüli) fényre reagálnak, ami megegyezik a kék fény tartományával. Mindjárt kiderül miért érdekes ez és, hogy hangulatunkat hogyan befolyásolhatja a kinti fény, vagy a lámpafény, de előtte…

Élőlények, akik szem nélkül is képesek érzékelni a fényt – mi köze a napi rutin követésének a szemünkhöz?

Vélhetően azért van szükség néhány állatnak arra, hogy érzékelje a fényt hogy az UV sugárzásnak vagy ragadozók által történő támadásnak ne essen áldozatul. Erről jut eszembe az a meditációs technika, mikor bekötött szemmel sétálunk lakásunkban.

[adrotate group=”4″]

Próbálunk megérzéseinkre hagyatkozni és folyamatosan a jelenben létezni. Hihetetlen mélységet hozhat el számunkra a belső látást illetően ez a gyakorlat. Nem véletlen, hogy akik megvakulnak, jobban tudnak érzékelni másik érzékszerveikkel. Dr. Clyde E. Keeler (1920) nevéhez fűződik az a kutatás, ahol vak egerek pupillájának tágulását figyelte meg a fény hatására. Ahogyan a fülünk nemcsak a hallás, hanem egyensúlyozó szerv szerepét is betölti, ugyanígy, a szemünk felelős abban, hogy a bennünk lévő biológiai óra szerint érzékelni tudjuk pontosan az idő múlását. Egész pontosan a csapokkal, pálcikákkal együtt felelősek a napi rutin kialakításában.

.

A mesterséges fény káros hatásai

A melanopszint tartalmazó idegsejtek a 480 nanométer körüli kék fényre érzékenyek, így ez az a fény, amelynek a leginkább hatása van a biológiai óránkra. Azonban a modern lámpák fénye egyre kékebb lesz. A kellemetlen hatások úgy megzavarhatják az alvás-ébrenlét ciklust, mint egy több időzónát átívelő repülőút. Ennek a hosszú távú felborulása olyan betegségeket hozhat létre, mint a rák, vagy a cukorbetegség, szívbetegség.

[adrotate group=”6″]

A mesterséges fény káros hatása a lelki értelemben vett nyomott hangulat kialakulásáért felelős. Tudjuk, hogy a napfény D vitaminja kedélyjavító. De ezen kívül a sötét teleken a melatonin hormon felel a nyomott hangulatért, mely kizárólag sötétben vagy halvány megvilágítás mellett választódik ki, és álmosságot okoz. Ekkor az erős benti világítás segít a jó közérzet megóvásában, és csökkenti ezt a nyomott, anhedónikus (örömtelen) érzést.

 

A rák és a fény-sötétség kapcsolata

De nézzünk meg más kutatási eredményeket is. Dr. David Blask kutatásai alapján tudjuk, hogy a teljes sötétség a rákos tumor növekedését lelassította, amíg a mesterséges megvilágítású helyszín felgyorsította azt.

Más kísérletekben egereken kimutatták, hogy a váltott műszak követése vagy az időzóna-váltási szindróma (jetlag) esetén szintén felgyorsult a tumorok növekedése.

Emiatt 2007-ben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a váltott műszakot már a rák lehetséges kiváltó okai közé sorolja.

.

A tévézés és a lámpafény mellékhatásai, melyek elalvás előtt jelentkeznek

Dr. Steven Lockley szerint kevesebb mint 8 lux erősségű fény elegendő ahhoz, hogy megzavarja a belső óránkat. Emiatt szenved sok ember attól, hogy nehezen tud elaludni, és aztán fáradtan kel fel reggel. A vizsgálatok szerint nemcsak az éjszakai erős világítás, de még az otthoni lámpafény vagy a televízió fénye is megzavarhatja a szervezetet elalvás előtt.

.

Hogyan nézzük a monitort?

Köztudott hír, hogy a mesterséges fény károsíthatja a szemet. Ezért is javasolt néha kikapcsolni a monitort, ha munkánkból eredően sokat ülünk előtte, illetve gyakrabban pislogni és félkörös fejkörzést csinálni. Ugyanis a sugárzása alacsony a monitoroknak, de elfelejtünk pislogni és a retina közepét irritáljuk ekkor. Emellett érdemes egy párnát a hátunk mögé betenni a székünkre és a fejünket vállunkkal egy vonalban hagyni (ne toljuk előre nyakunkat), így testtartásunk minden erőlködés nélkül egyenes marad.

[adrotate group=”4″]

 

Keresztes Attila

Keresztes Attila, bölcsész, a cikkek írója. 2005 óta foglalkozom emberekkel, orvosi szaklapokban publikálok legújabb felfedezéseimről, 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (nyugati és keleti medicina). 300+ a nyilvános ajánlások száma a honlapon.

De nem vagyok pszichológus, sem orvos és nem rendelkezem tudományos fokozatokkal. Nem gyógyítók, nem tartok pszichológiai kezelést! Oktatással foglalkozom.

Iratkozz fel most!

Akciók, izgalmas előadások, online és offline programok és könyvek, cikkek egy helyen

Cikk kategória (angol, magyar)

Attention

I’m not a psychologist or a doctor, I do not have a degree in science, what I do have is an individual attitude to life I have given interviews and published articles … So this is not a psychological treatment and not a cure! Please turn to your doctor with any psychological problems and for treatments. User’s and customer’s conditions and privacy policy valid for all visitors of our pages

AJÁNLOTT CIKKEK

A KERESENDŐ SZÖVEGET ITT KELL BEGÉPELNI ÉS UTÁNA ENTER-T NYOMNI

Privacy Policy Settings

google-analytics
alkoholboldogság, önismeret