A pszichológia manipulációs hatásai I. – reklámpszichológia, reklám és pszichológia, reklám marketing, manipuláció eszközei, művészete, a társas befolyásolás lélektana

 In manipuláció, Pszichológia, medicina és egyéb (cikkek)

A témában adott tv interjúm is megtalálható ezen az oldalon.

Forrás: prof. Robert B. Cialdini, Hatás, a befolyásolás pszichológiája

Erről már írtam korábban, de rengeteg érdekesség van ezen a területen is (reklámpszichológia, reklám és pszichológia, reklám marketing, manipuláció eszközei, művészete, a társas befolyásolás lélektana).

 

A reklámpszichológia konkrét manipulatív példái

Jó volna, ha tudatosak tudnánk maradni és nem dőlnénk be ezeknek a reklámpszichológiai trükköknek, mely sokszor olyan igénykeltését hoz létre bennünk mesterségesen, amire nincs is szükségünk valójában. Gondoljunk arra, mikor kapunk egy e-mailt, hogy holnap érdekes dologról kapunk tájékoztatást és már várni fogjuk azt a bizonyos levelet. Ilyenkor a kíváncsiságra alapoznak a reklám marketing szakemberei. Alapesetben valószínűleg meg sem nyitnánk azt a levelet…
Felsorolás szerűen nézzük meg, hogy hogyan reagálunk egy-egy cselekvéssorra öntudatlanul, amit ki is használnak nagyon sokszor az emberek, ráadásul ez később sem jut tudomásunkra, miután be lettünk csapva.

 


A gyerek játékok körmönfont eladásának pszichológiája – reklám és pszichológia

Karácsony előtt a reklámpszichológusok, marketing szakemberek vonzó reklámokat játszatnak le a tv-ben. Ennek hatására a gyerekek megígértetik a szülőkkel, hogy vegyék meg azt a bizonyos játékot, de a boltokban már csak kevés van belőle. A szülők a gyereküknek tett ígéret miatt (főleg amiatt, hogy önmagukban ne csalódjanak) kompenzálva azt, hogy nem tudják azt a bizonyos játékot megvenni, minimum ilyen összegben, de lehet, hogy még drágábban vesznek játékokat. Aztán a holt szezonban, januárban is jönnek a reklámok, mely hatására a gyerek ismét előhozakodnak ezzel: „De megígérted” és a szülök ekkor megveszik azt a játékot, amit előtte ígértek meg a lurkóknak. Ez a lényege a következetesség elvének, lásd később a cikkemben.

Ha fogadunk valamire, akkor… – „elkötelezés elve” – reklám marketing

Ha pl. egy lóra fogadunk, akkor ezután jobban hiszünk abban, hogy az a bizonyos ló nyerni fog, miután megtettük a tétet. Ezután nyomás nehezedik ránk, hogy kitartsunk döntésünk mellett és azt meg tudjuk indokolni. „nehogy már ne legyen igazam, nekem…” Talán ezért van ennyi racionális magyarázat, hogy miért érdemes pl. a weben megvenni egy terméket, hogy később ezeket az érveléseket felhasználhassuk, ha barátaink érdeklődnek az iránt, hogy miért adtuk be a derekunkat egy ilyen semmitmondó ajánlat kapcsán. De más példával is megvilágíthatjuk ezt. A szavazócédula bedobása után jobban bízunk az általunk választott jelöltben. A pszichológusok olyan példát is fel hoztak erre, hogy a régebben választott társunkhoz is könnyebben visszamehetünk, ha új párkapcsolatba csöppenünk.

 


A bizalom ereje – a manipuláció eszközei

Az idegen emberben is könnyű megbízni… A pszichológusok által vezetett kísérletben megkértek másokat, hogy vigyázzanak a holmijukra, amíg el mennek sétálni a tengerparton, majd lopást színleltek valakivel, aki el akarta lopni a cuccukat. 20-ból 19-szer segítettek az emberek. Ám mikor nem kérték őket meg arra, hogy vigyázzanak a holmikra, akkor 20-ból csak 4-en segítettek.

Következetességre való hajlam – a manipuláció művészete

Ugyanis a következetességre való hajlam nagyobb, mint az akaratunk. Erős személyiségnek tartjuk az ilyen embert. Pedig a vak következetesség sokszor őrültséget, fanatizmust szül. De az van a hátterében, hogy így nem kell gondolkodnunk (ebben segít a vak következetesség). Mintha robotként egy program játszódna le bennünk, amit elejétől a végéig megcsinálunk, végrehajtunk.

 

Érvelés, mely ellenkező hatást ér el – reklámpszichológia, reklám és pszichológia

Egyszer részt vettem egy komoly pszichológiai program szervezésében önkéntesként. Előre bocsátottam, hogy pénzzel nem, csak szorgalmammal, időmmel tudom támogatni e nemes ügyet. Később azonban mégis megtaláltak azzal, hogy hozzá kéne járulni a költségekhez. Én elmondtam, hogy tartom magam ahhoz, amiben megállapodtunk és, hogy nem fair az ígéretünk ellenére utólag pénzt követelni.

 

Ennek hatására mások elkezdték befizetni a pénzt, azok is akik előtte más véleményen voltak. Egy pszichológus professzor hasonló dolgot élt meg és ő a következetesség számlájára írta ezt a dolgot. Így ugyanis nem kell gondolkodnunk azon a bizonyos konfliktuson, és mások és önmagunk előtt is a nemes ember színeiben tűnünk fel. Ezért van, hogy álmokat, boldogságot kínáló tanfolyamokra nem szeretnénk nemet mondani, akkor sem, ha teljesen illogikus az, amit kínálnak, mert így megfosztanának minket vágyainktól, a reménytől, amit kínál a program. És, ha végig gondolnánk, talán még meg is gondolnánk magunkat.

2. rész

 

Gyakorlati, letesztelt, fair kisvállalati marketingpszichológia leendő vállalkozóknak és kis cégeknek, akiknek nincs konkrét stratégiájuk lásd marketingterv, reklámszövegírás, stressz kezelés, időbeosztás – dvd, akár személyes vagy online konzultációval 

Marketing = pszichológia + matematika

Folytatáshoz klikk ide.

 

Jómagam nem vagyok pszichológus, sem orvos, nem rendelkezem tudományos fokozatokkal, csupán sajátságos életszemléletemről beszéltem interjúim, publikációim során… Így nem tartok pszichológiai kezelést, és nem gyógyítok!

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

keresés

AJÁNLOTT CIKKEK
boldogságreklámok hatása