Gyermekpszichoterápia VIII. – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), gyermekpszichoterápia


7. rész

FIGYELEM! Tankönyvszagú elméletek. Ezeket a cikkeimet azoknak javaslom, akik komolyabban pszichológiát tanulnak (rendelkeznek már valamilyen alappal) és szeretnének még jobban elmélyedni ebben a tudományban a klasszikus megközelítéseket illetően. De az út végtelen hosszú (főleg az abszolút igazság tekintetében) és a kedves olvasó talál olvasmányosabb, játékokban gazdag egyéb cikkeket is ezen az oldalon.

Ezek a cikkek sajátságos életszemléletemről szólnak, kérem ne tekintse őket szakpszichológiai írásoknak.

Forrás: Csépe Valéria, Győri Miklós, Általános pszichológia 3. (kötet), Hilarion Petzold, Gabriele Ramin, Gyermekpszichoterápia , dr. Csernus Imre, Ki nevel a végén

 

Schmidtchen játékterápiája – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv (folytatás)

A gyereknek meg kell tanulni felismerni a konfliktust okozó szituációkat és azt, hogyan és mit tud rajta önmaga megváltoztatni. Fontos, hogy legyen kitartása, hogy megoldja nehézségeit, legyen meg a képessége a különböző megoldások kipróbálásához. A próba-szerencse kísérletezések után találja meg a logikus gondolkodás útját és így a helyes választ nehézségeire – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv.

 

A szorongások leépítése mellett olyan technikákat kell elsajátítani, melyek segítik az önérvényesítés elérésében.
Ellentétben Axlinnel Schmidtchen, Goetze és Jaede szerint a terápiát meg kell, hogy előzze egy részletes viselkedésanalízis és pszichológiai tesztvizsgálat. Szükségesnek tartják a terápia befejezésekor felülvizsgálni, mennyire valósultak meg a terápiás célkitűzések, a kívánatos terápiás effektus.

Mielőtt a csoportterápiákról írnék cikkemben, szeretném a magyarok közül egy kortárs pszichiáter véleményét is leírni a gyermeknevelés kapcsán, akinek nincs saját gyermeke, mégis hasznos észrevételeket vetett papírra vizsgálódás során. A gyermek egy ideig nem látja a rosszat, mert a felnőttek színjátékot játszanak és őszintétlenek önmagukkal és a gyermekkel szemben is. Nem mutatják ki, ha feszültek, dühösek, ha félnek valamitől, hanem szerepet játszva nem vállalják fel saját hibáikat, melyet a gyerek megérez. Ez szofisztikáltabb értelemben ugyan, de hasonló a cikkben már tárgyalt pszichofrenogén anya inkongruens viselkedéséhez, aki mást mutat, mint amit tesz.

Csoportterápia gyermekekkel – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv

A pszichodrámáról már írtam dolgozatomban, azonban a gyermekterápiában is szeretném néhány szó erejéig fontos vetületeit megemlíteni, hiszen Moréno úgy látta, hogy az egész terápiás módszerét a gyermeki játék inspirálta. Amerikában kezdték átvinni a legkisebb változtatásokkal gyermekterápiába az eredetileg felnőtt terápiaként számon tartott pszichodrámát. A gyermekcsoportokkal párhuzamosan szülőcsoportokban is dolgozunk és meghatározott időközönként az egész családot is bevonjuk a terápiába.

Mielőtt a gyerekeket felvesszük a csoportba, a szülőknek vállalniuk kell, hogy több, mint tíz csoportfoglalkozáson részt vesznek, amelynek témája a családban feltörő konfliktusos interakciók pszichodramatikus feldolgozása (Gerstenberg, 1979).

 

Az egyénre kidolgozott terápiás technika átalakítható csoportterápiává is Axline szerint. Ha például a gyerek szociális alkalmazkodóképessége csökkentmérvű, úgy különösen előnyös csoportterápia alkalmazása. Azonban, ha viszont az érzelmi sérülése nagyon mélyre nyúlik, Axline az egyéni terápiát részesíti előnyben. Ideális lehet az egyéni terápia és a csoportkontaktus kombinációja.
Van néhány kritérium, ami a csoportterápia ellen szól (Haim Ginott):

• olyan gyerekek, akiknél túlzott mértékben erős a szexuális szükséglet, vagy akik perverz szexuális élményeket éltek meg,
• lopós gyerekeknél,
• nagyon agresszív gyermekeknél,
• erős testvérféltékenység (gyűlölet a testvérrel szemben),
• szociopata gyerekek (olyan gyerekek, akiknek kevés beleérző képessége van, ahol nincs jele sem bűntudatnak, sem szorongásoknak stb.),
• olyan gyerekeknél, akik súlyos traumán estek át, mint például az egyik szülő elvesztése.

Nagyon fiatal vagy súlyosan gátolt gyerekeknél a csoportterápia kedvező lehet azonban, mert a csoport a spontán megnyilatkozást elősegíti és az izolációhoz ragaszkodást gyengíti.
Baumgartel szerint az, hogy egy gyerek egyéni vagy csoportterápiában vegyen részt, a terapeuta szubjektív ítéletétől függ, ugyanis nem azt kell eldönteni, hogy egy gyerek agresszív-e, hanem azt, hogy túl agresszív-e ahhoz, hogy csoportban részt vegyen és így a túl erős feszültségét behozza-e a csoportba. A pszichoterápiás játékcsoport előkészítéseként jónak találja, ha előbb egy pedagógiai orientációjú „foglalkoztató csoportban” vesz részt a gyermek, ahol személyes problémái még nem kerülnek annyira előtérbe.

A non-direktív (kliens-centrikus) játékterápia indikációja

Ezt a terápiát 4 és 12 év közötti gyereknél választjuk. Újabb vizsgálatok bizonyítják, hogy a következő viselkedési zavarok építhetők le sikeresen ezzel a módszerrel:

• általános szorongásos állapot,
• hangulati nyomottság,
• iskolai nehézségek, olvasási és helyesírási nehézség,
• beszédzavarok
• motivációszegénység, játék képtelenség oldása.

A terápiás kontaktus egy vagy kétszer hetenként 40-45 percig tart (ellentétben az analitikus játékterápiával, ami bizonyos esetekben heti 6 kontaktusig is mehet).

 

F. Baumgartel megkísérli gyermekterápiás módszerében integrálni a kliens-centrikus, a pszichoanalitikus, a tanuláselméleti, különösen az instrumentális kondicionálási technikát és modellkövetés módszerét.
Ez nem egyedi módszere a játék a terápiának, inkább a hiányzó verbális közlések pótlását és a terápia számára előnyös szituatív feltételek elérését hivatott elősegíteni. Hasonlóan az analitikusan orientált terapeutákhoz, szükségesnek tart egy részletes diagnosztikus orvosi és pszichológiai vizsgálatot is, mely minden terápiás beavatkozást megelőz.
A szülök bevonása azonban nagyon fontos.

Elengedhetetlenül fontos a gyerekek érdekében létrehozott jó és intenzív együttműködés a kezelt gyermek szüleivel. Javasolt, hogy a szülők szülőtréningen vegyenek részt, ez rendszeres, meghatározott időben való megjelenést jelent olyan szakembernél, aki az intézményben működik, de nem kezeli a gyermeket. A gyermek terapeutája ugyanis ezt a feladatot azért nem vállalhatja maga el, mert ezáltal megzavarná a gyermekkel kialakított bizalmas kapcsolatát.

A Pszichomotorium fejlesztése – gyermek pszichoterápia, gyermekpszichológia, gyermekpszichológiai könyv

Gyermekkorban előfordulhat, hogy az általános pszichológiával kapcsolatos zavarok az iskolában való helytállás függvényeként képeződnek le, amelyre bizonyos mértékben a pszichomotorium fejlettsége is hatást gyakorol. Ha ugyanis a pszichomotorium, azaz a gondolkodási és mozgási funkciók fejlettek, akkor az írás és olvasás is megfelelő módon működik, jóllehet más tényezők is befolyást gyakorolnak a gyermekre például a kogníciók kialakulása és az affektív hatásmechanizmusok.

Ezért nagyon fontos, hogy tanulmányozzam cikkemben a pszichomotorium fejlesztésével kapcsolatos problémákat. Azonban 0-5 éves korig a mozgás fejlesztése a korai fejlesztésről beszélünk, az idegrendszer korai fejlesztésével többek között Csépe Valéria foglalkozott.

9. rész

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
gyermekpszichológiagyermekpszichológia