Így mustráljuk a weboldalak tartalmát – És a tiltott dolgok miért vonzóbbak a számunkra?

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), pszichológiai érdekességek

 

Forrás: Hamburgi Egyetem, Hannoveri Egyetem, Harald Weinreich, Hartmut Obendorf és Jakob Nielsen

Miért és hogyan olvassuk az weboldalakat? Hogyan számítható ki, hogy átlagosan hány másodpercet töltünk egy oldalon?- webergonómia, internet, pszichológia, látogatottsági, statisztika.

 

.
Ha valaki megtilt valamit, akkor az miért motivál minket a kíváncsiságon túl?

Az ember azt gondolná, hogy ha köztudomásra jutnak statisztikai adatok pl. arról, hogy milyenek az Internetes szokásaink, akkor ez meg fog változni és máshogy fogjuk használni az Internetet ezután. De ez nem így van. Nézzünk egy más területről szedett példát erre, ami szemléletesebb. Ha ki van írva, hogy „Fűre lépni tilos!” egy gyönyörű pázsiton, ahol éppen bandukolunk, akkor elképzelhető, hogy több az esélye, hogy rá fognak lépni az emberek, mintha nem lenne kiírva. Nemcsak dacból. Hanem van itt még valami.  Ha azt mondjuk a tisztelt publikumnak, hogy ezt vagy azt ne tegye meg, mert már nagyon sokan visszaéltek vele. Akkor a tiltás, a kíváncsiság hatalma és, hogy az emberek nagy része visszaélt vele arra késztet minket, hogy mi sem különbözzünk. Így pont az ellenkezőjét érjük el vele… Tisztelet a kivételnek. Ez érdekes dolog.

 

.
Így olvassuk az internetes oldalak tartalmát

Hozzávetőlegesen 20-30 %-ban olvassuk el a rendelkezésre álló írásokat a honlapokon és a „vissza” gombot egyre ritkábban használjuk. Nyilván ez annak is köszönhető, hogy régóta elterjedtek olyan funkciók, melyek megmutatják a korábbi barangolásaink eredményét. Ezen kívül fontos még megemlíteni, hogy kereséseink alkalmával szívesen hagyatkozunk az adott oldal által rendelkezésre álló tartalmakra, ajánlatokra. Emellett amikor pl. a Google-ban rákeresünk valamire, akkor 70 %-ban olvassuk el az organikus (természetes) találatokat és csak 30 %-ban a fizetett hirdetéseket. És az első helyen lévő találatot az olvasók 70 %-ának a 90 %-a olvassa el átlagosan. És úgy véli, hogy mivel első helyen van, így nyilván releváns információkat, megbízható szakembert talál ezen az oldalon. Emellett a különféle tartalmak elolvasása helyett csak átfutjuk a sorokat. Természetesen a címeknek megkülönböztetett figyelmet szentelünk. És, ha valamilyen érdekességet találunk, akkor kezdünk hozzá az olvasáshoz. Ez teljesen érthető is.

 

Csak érdeklődünk és ennyi időt töltünk átlagosan a különféle website-okon egész pontosan

Ezen kívül már-már szinte sablon, hogy az emberek 95 %-a érdeklődik, tehát nem szeretne vásárolni és sok esetben nem tudja pontosan körvonalazni, hogy mire van szüksége, csupán összeveti az adott tartalmat az elképzelésével és ez alapján hozza meg a döntését. Több féle tartalmakat is megnyit a felhasználó és sokszor abbahagyja az olvasását az adott oldalnak és másikat kezd el böngészni, majd újra visszatér stb.

Átlagosan azokon az oldalakon, amit elkezdünk olvasni (tehát már megtetszettek a számunkra) közel fél percet töltünk el azzal, hogy átnézzük az oldal tartalmát (menüpontok, képek stb). Ezen kívül 100 szavanként 4,4 másodpercet töltünk el az oldalon ezen a 25 másodpercen túl. Tehát pl. 400 szót tartalmazó weboldal esetében  25+(4*4,4) = 42,6 átlagos másodpercet szánunk erre az oldalra (legyen optimistán felkerekítve 43-raJ), ha felkeltette érdeklődésünket az oldal. De ez természetesen nem jelenti azt, hogy ha valaki 40.000 szót jelentet meg, akkor ezzel arányosan töltjük el az időt az oldalon, mert elképzelhető, hogy unalmassá válik az oldal számunkra. Amúgy 6 másodperc alatt döntjük el, hogy tetszik-e egyáltalán az adott oldal vagy sem és ezek a számok akkor kerülnek számításba.

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
öregedésönéletrajzírás