Hogyan manipulálhatnak minket észrevétlenül a reklámok?

 In Coaching, pszichológia, keleti filozófia és egyéb (cikkek), manipuláció

Forrás: prof. Robert B. Cialdini, Hatás, a befolyásolás pszichológiája

Reklám manipuláció vagy sem? – a reklámpszichológia ereje

Nem csoda, hogy az első három helyen a következő szakmák vannak, amiket az emberek legjobban utálnak: politikus, újságíró, marketinges.

 

Én azonban azt mondom, hogy soha nem szabad általánosítani, hiszen nem a formán van a hangsúly. Mindig a szándék dönti el, hogy valami jó vagy sem. Ha úgy adunk el, hogy másban egy hamis igényt keltünk és úgy állítjuk be a dolgot, mintha az illetőnek szüksége lenne az adott portékára (manipuláció), akkor az nem szép dolog.

 

Szerintem előbb vagy utóbb vissza is hat ránk minden. Jobb nem pótlékokat, hanem olyan megoldásokat adni az embereknek, amik a tényleges problémát oldják meg és nem a fogyasztói társadalmat erősítik. És most nézzük a további trükköket, amikkel könnyen manipulálhatnak minket – reklámpszichológia, reklám és pszichológia, reklám marketing, reklám manipuláció, manipuláció művészete, manipuláció eszközei, a befolyásolás lélektana, társas befolyásolás.

A kidöntött láb módszere – reklám és pszichológia

Autókereskedők szokták előszeretettel alkalmazni ezt a stratégiát. De érdemes a példán elgondolkodni és más szituációra is ráhúzni, hogy bejárassuk az agyunkat az ilyen manipulálás ellen. Nézzünk egy konkrét példát. Egy autót 20 %-kal olcsóbban adnak el a piaci árhoz képest, de cserébe rengeteg papírt kell kitölteni, mely növeli az elkötelezettség erejét, erről már írtam.

Lásd, A manipuláció művészete eszközei, avagy a társas befolyásolás lélektana – reklámpszichológia, reklám és pszichológia, reklám marketing

 

Visszatérve a példára, még az is lehet, hogy 1-2 napig használhatjuk az autót. Eldicsekszünk vele a szomszédoknak, megmutatjuk, pozitívan nyilatkozunk a szalonról stb. Ez mind reklám nekik. Utána mikor már eldöntöttük, hogy kell az autó, mikor beleszerettünk, akkor valamilyen „hiba” folytán kiderül, hogy az autó valójában 20 %-kal drágább, csak elfelejtettük pl. belekalkulálni a légkondi árát. Ennél aljasabb, mikor hagyják, hogy a banki ügyintéző vegye észre a hibát, így kevésbé gyanús a dolog. És ilyenkor jön a meggyőző érv. ,,Semmi gond, így is ugyanannyi, minta konkurenciánál és ráadásul Ön már kiválasztotta ezt az autót, igaz?”

 

Másik trükk – reklám marketing, a manipuláció művészete

Az autónkat áron felül ígérik beszámításra. Aztán utolsó pillanatban közlik, hogy az értékbecslő elszámolta magát és kevesebbet ér az autónk. Csak a könyv értékbeli árán tudják beszámítani a kocsit. Sokszor még a vevő kér elnézést, mert úgy érzi ő akarta becsapni a másikat, holott pont az ellenkezője igaz. A lényege a dolognak, hogy a döntéshozás után változtatja meg a körülményeket a vevő. Halottam valakiről, aki eladta az autót, majd a vevő számára vonzó dolgokat (ami miatt beleszeretett a kocsiba) kivette belőle. ,,Ne haragudj, ezt a magnót a barátnőmtől kaptam és ezt a … is.” Majd feltette a következő autóra és újra eljátszotta ezt.

 

Hamis motiváció – manipuláció eszközei, a társas befolyásolás lélektana

Másik példa, ami jóval pozitívabb. Különféle lakosokat kerestek fel azzal, hogy aki „közösségi szellemű, energiát megtakarító” szellemben takarékoskodnak, azok bekerülnek a helyi újságba. Ezután átlagosan 12, 2 %-kal energiatakarékosabban éltek az emberek, akik beleegyeztek ebbe. Az újságban senki nem jelent meg, de aki takarékoskodott, annak azután is megmaradt ez a szokása, miután megtudta, hogy nem fog szerepelni az újságban. És ezután 15, 5 %-ban takarékoskodott az energiával. Hát, igen a szokás, nagy úr és nehezen jövünk ki a komfort zónánkból. Ez esetben saját magunknak hozunk létre új lábakat (ígéreteket), melyek ezáltal természetesen megerősödnek és megmaradnak. Itt a manipuláció egy jó célt szolgált, mellyel megóvjuk a természetünket.

 

Mit tegyünk, hogy ne manipulálhassanak minket?

Érdemes tudatosnak maradnunk és megfigyelni önmagunkat. És a szomatizáció (testi tünetek, pl. összerándul a gyomrunk) is sokat elárulhatnak a helyzetről. Nyugodtan passzoljuk vissza a labdát, ha észrevettük a játszmát, vagy manipulációt. Amúgy főleg az ötven év felettiek szokták komolyabban venni az ígéretüket, de könnyebb azt manipuláni, akit valamilyen drasztikus esemény ért utol, hiszen éppen fogodzót, biztonságot keres az illető és könnyebben besétál a manipulatív csapdába.

Gyakorlati, letesztelt, fair kisvállalati marketingpszichológia leendő vállalkozóknak és kis cégeknek, akiknek nincs konkrét stratégiájuk lásd marketingterv, reklámszövegírás, stressz kezelés, időbeosztás – dvd, akár személyes vagy online konzultációval 

Marketing = pszichológia + matematika

Folytatáshoz klikk ide.

 

 

Attila Cross

Keresztes Attila, a cikkek írója


A cikkeimben integrálom a nyugati pszichológiát a keleti filozófiával. Orvosi szaklapokban publikálok és 3 területről van egészségügyi szakvizsgám (keletei-nyugati medicina). 2005 óta dolgozom emberekkel és 350+ a nyilvános ajánlások (sikertörténetek száma) a honlapon.

 

Segítsd kérlek támogatással a honlap fenntartását, kutatómunkámat

20 év munka, több, mint 800 cikk (köztük van több 30 oldalas írás is), mely letesztelt, gyakorlati megoldásokon alapszik. Segítesz egy nemes ügyben, hogy minél több embernek segíthessünk megtartva az objektivitást?

Cikk kategória (angol, magyar)

AJÁNLOTT CIKKEK
természet erejeHo'ponopo